TIL, la campagna sbb.ch/it/campagna/piedi-per-t… con il Berna come testimonial d'ecceziun.
navigando con firefox col preservativo non son riuscita a far partire i video, ma qui ci sono i link diretti su youtube che si possono passare agli strumenti appositi:
youtube.com/watch?v=nmMe_eSbhr…
youtube.com/watch?v=MYVwKHVQ1O…
youtube.com/watch?v=zKrIYim7gl…
per chi non sa, cercare Frontaliers (sempre su youtube)
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
NoBeret :verified: Fun Killer reshared this.
mah, ora di quel punto eravamo più indirizzati verso i dolci, per la verità :D
i ditalini in brodo son troppo leggeri :)
(in realtà l'aspettativa vera è che ci saranno abbastanza avanzi per non dover cucinare per una settimana, a meno che parte degli avanzi non venga portata via, nel qual caso tre famiglie non dovranno cucinare per un paio di giorni)
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
È il mio programma per il 26: molto brodo e molte cipolle, però con un poco di formaggio e crostini.
#SantoStefanoSenzaTroppeMenate
Elena ``of Valhalla'' likes this.
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
Oblomov reshared this.
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
on the plus side, this means that the good ones fit in the container(s) I have, and it wouldn't have fit otherwise.
also thanks to the fact that a few pieces have disappeared between the time when it was baked and the time when I've put them away
I thought that there was a 80-ish kg cat in this house, but there must also be a 80-ish kg mouse :D
L'altro giorno @Vi 💙 postava livellosegreto.it/@Vi/11155540… con degli #origami cuciti su stoffa
e oggi un blog che seguo annuncia di aver pubblicato un cartamodello zero waste per un top con degli origami lizhaywood.com.au/finished-a-y…
lo devo prendere come un segno? :D
reshared this
@Vi 💙
aggiunto alla lista dei progetti da fare.
assieme ad un cappello come quello in youtube.com/watch?v=6mp_99vLc4…
e il corsetto a cui stavo lavorando stanno molto probabilmente per diventare due corsetti
non finirò più :D
(il lato positivo è: non avrò mai carenza di cose da fare e non mi annoierò)
(l'altro lato positivo è che per ora ho già tutto il materiale che mi serve, non devo / voglio comprare altro)
Come sta andando con il corsetto? È una di quelle cose che ho sempre voluto provare, ma non ho ancora avuto il coraggio e il tempo di cimentarmi
L'unica cosa negativa di quel tipo di lavoro è che si mangia davvero tanta stoffa
@Vi 💙 effettivamente al libro stavo facendo un mezzo pensiero, non tanto come cosa da prendere ora, quanto come cosa da mettere in lista per “prima o poi”.
Sul mangiare tanta stoffa, credo che usato come in quel modello possa funzionare bene, per raccogliere tanta stoffa nella parte alta del modello, e poi averla per fare volume sotto.
ho qualche perplessità che sia veramente un metodo più efficiente che non tagliare la stoffa in modo più sagomato, anche perché con una cosa così strutturata ho il sospetto che sia difficile disfarla senza lasciare segni per poter riaggiustare il capo ad una taglia diversa, che dovrebbe essere il vantaggio di molte tecniche storiche in cui si sagoma con pieghe anziché tagli (e immagino che non sia neanche elastico come alcune forme di smocking).
però è bella, e se volessi veramente risparmiare stoffa non mi vestirei con i vestiti ispirati storicamente per cui per fare un capo, beh, minimo minimo un tre metri di stoffa meglio prenderli, e magari son pochi :D
@Vi 💙
fare un corsetto è un lavoro che chiede pazienza e precisione, ma non è così difficile, tutto sommato.
mettere a misura un corsetto o disegnarsi da zero il cartamodello è un po' più complicato, o quantomeno se non si è capaci richiede un po' più di tentativi.
tutto questo per dire... ho appurato che i pezzi che avevo tagliato originariamente per il corsetto (midbust) sono decisamente sbagliati e non so come ho fatto a non accorgermene con il mockup, ma per fortuna sono quasi giusti per un corsetto overbust (ci sarà da rifilare un po' il bordo sotto, poco male). però un corsetto overbust in coutil spigato economico con le canaline esterne fatte con la fettuccia spigata non ha molto senso, è troppo biancheria.
quindi in questo momento ho appena finito di tagliare una nuova versione del cartamodello che è quasi sistemata (forse ne dovrò fare un'altra, ma credo di essere vicina alla fine) e taglierò di nuovo i pezzi nella stoffa avanzata, e ripartirò da capo.
Dopodiché, ieri sera ho ripescato un pezzo di seta dallo stash, e beh, non che io abbia *bisogno* di un corsetto overbust, ma già che ho il coutil tagliato, volevo giusto un'occasione per provare la tecnica del roll pinning, e perché non questa? :D
Intanto, sono tentata di andare a re-indossare il mockup del corsetto sbagliato con il busk (attaccato in malo modo, ho una foto ma è ancora sulla macchina fotografica) troppo lungo che preme sulle gambe quando mi siedo, ma per tutto il resto è così comfy e abbraccioso :D
A proposito di shadowfold invece ho scoperto di avere anche la versione pdf, se ti interessa te lo giro!
@Vi 💙 io ho avuto l'opportunità di farmi insegnare uno di quei metodi da una ex-sarta specializzata, e il primo corsetto che ho fatto con il modello disegnato assieme a lei è venuto subito su misura perfetta.
la parte difficile però in tutto ciò è prendere le misure (cosa che quel giorno ha fatto lei); adesso che le mie misure sono cambiate drasticamente ho dovuto ripartire da zero, e si vede :D
Se tutto va bene poi ho intenzione di pubblicare anche io il file per generare il modello a partire dalle misure (sto provando a modificare leggermente la tecnica che mi avevano insegnato), ma il mio richiederà l'uso di un programma apposta (valentina, libero, ma bisogna imparare ad usarlo), non è comodo online, purtroppo.
@Vi 💙
quello che sto facendo adesso comunque è partire dalle misure prese, fare un mockup, e poi in base ai problemi del mockup aggiustare le misure, in modo che io possa poi riusarle per generare eventualmente altri modelli di forma diversa.
last weekend I ordered the flour I need to bake bread for the holidays (and the rest of the month or two), it was supposed to be here on tuesday.
on tuesday they delivered one of the three boxes (with mostly cookies) and told me that the two other boxes would have been here on wednesday
on wednesday no news until the evening, when the tracking page announced it would have been here on thursday
on thursday it was scheduled for delivery in the morning, and after the “probably before” time it was rescheduled for today
this morning it was scheduled for the late afternoon, so in the morning I left the house for a medical visit, then Diego also left the house, and as soon as he had left the house the flour arrived. left on the ground, outdoors.
My mother asked a neighbor for help bringing the package to an indoor location, he answered that there was no problem in bringing it even to my flat, picked up the package and decided to leave it at the bottom of the stairs, panting. And asked my mother how do I manage to carry those things.
Then I came back home, picked up the box and brought it up the stairs (slowly. and arrived at the top panting, as usual. I'm not especially fit or anything). And I'm here thinking about all of the “picking up weights is men's work” I've been hearing in my life :D
reshared this
Lo scorso weekend ho comprato la farina per il pane per le feste (e il mese o due successivi); arrivo previsto martedì.
martedì han consegnato una scatola su tre (con dei biscotti) e mi han detto che le altre sarebbero arrivate mercoledì.
mercoledì nessuna notizia fino alla sera, quando la consegna è stata prevista per giovedì.
giovedì consegna pianificata alla mattina, e poco dopo l'ora massima prevista è stata ripianificata per il venerdì
stamattina la consegna era stata pianificata per il tardo pomeriggio, quindi sono uscita per andare a fare una visita medica. poi è uscito anche Diego. e appena era uscito anche lui hanno consegnato la farina. lasciata per terra all'aperto.
Mia madre ha chiesto aiuto ad un vicino per portarla nell'atrio al coperto, il vicino ha risposto che non c'erano problemi anche a portarmela in casa, ha sollevato la scatola e ha deciso di lasciarla nell'atrio, col fiatone. E ha chiesto a mia madre com'è che faccio io a trasportare quei pacchi.
Dopo un po' sin rientrata, preso il pacco e portato su dalle scale (lentamente. e sono arrivata in cima col fiatone come sempre, non è che io sia particolarmente allenata o che). E sono qui che continuo a pensare a tutte le volte che mi han detto che portar pesi è un lavoro da uomo :D
like this
reshared this
Si concludono inesorabilmente con me che completo il compito e l'inetto che resta a guardare. Alcuni a caso che mi vengono in mente: montare un mobile, accendere un fuoco, montare una tenda da campeggio, parcheggiare la macchina, organizzare un trasloco, tirare fuori una jeep dal pantano, riparare computer, guidare una macchina su un brutto sterrato...
Tutti ovviamente compiti ritenuti stupidamente "maschili" che di maschile hanno assolutamente nulla. Però tanti cisuomini pensano che queste skills siano in dotazione con l'uccello, e si lanciano a fare figure di merda.
Elena ``of Valhalla'' likes this.
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
@:ancomheart: Manu poi per carità, quello che gli era stato chiesto di fare il vicino l'ha fatto, eh (mettere in salvo il pacco fino all'arrivo di una persona in grado di trasportarlo su per le scale).
lui non è il problema, sono tutti gli altri
Elena ``of Valhalla'' likes this.
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
reshared this
it's a good thing that the coutil I'm currently marking with tailor's tacks for a corset is black, because both the paper pattern and the basting thread currently have a red stain.
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
Menomale che il coutil su cui sto mettendo le marche per fare un corsetto è nero, perché al momento sia il cartamodello che il filo per imbastire hanno una macchia rossa.
And I've just realized that while I do have plenty of spiral boning and a length of shiny rayon boning casing in my stash, they are not in the size needed for each other.
I do have enough coutil to make self-fabric boning channels, I was just hoping to not have to, and enough twill tape to make boning channels out of that (but I'm not sure I'd like them as external channels).
And the front of the pattern is significantly longer than the busk I planned to use, and I don't understand how I didn't realize it from the mockup.
(Luckily I do have a couple of busks that I expected to be too long for me, but “you can always cut them down to size”, so I still have multiple options (either trim down the corset fabric or use the longer busk).
E mi sono appena resa conto che ho effettivamente abbondanti stecche di metallo e della canalina per stecche di rayon luccicose nello stash, ma non sono della misura giusta l'uno per l'altra.
Ho abbastanza coutil per fare le canaline, ma speravo di non doverlo fare, e ho abbastanza nastro spigato per farle di nastro (ma non son sicura che stiano bene messe all'esterno).
E il pezzo davanti è significativamente più lungo del busk (stecca coi ganci? non so come si chiami in italiano) che pensavo di usare, e non ho capito come ho fatto a non accorgermene dal provino.
(Per fortuna ho un paio di busk che pensavo fossero troppo lunghi per la mia misura, ma “si possono sempre tagliare su misura”, quindi ho anche qui un paio di possibilità (accorciare la stoffa, oppure usare il busk più lungo))
TFW a metà mattinata passi da piazzale Kennedy a Varese e ti casca l'orecchio su un avviso di guasti agli impianti in stazione a Saronno, per cui decidi di passare al volo in stazione a vedere cosa sta succedendo.
E boh, avvisano di potenziali ritardi, ma tutto sommato la situazione è abbastanza tranquilla.
Ci sono linee privilegiate, per quel gestore ferroviario.
like this
reshared this
I've just received a newsletter from a shop with (text in brackets mine):
“Now is the time to stock up on [fancy] embroidery floss for long winter evenings spent with a needle in hand.”
and doesn't it feel very post easily available artificial lightning?
Ho appena ricevuto la newsletter di un negozio che diceva (traduzione e testo tra parentesi miei:
“Adesso è il momento di fare scorte di filo da ricamo [fighetto] per le lunghe sere d'inverno passate con l'ago in mano”
e quanto non da una sensazione di vivere in un epoca in cui la luce artificiale è comodamente a disposizione?
reshared this
like this
Modern XMPP Server
Posted on December 1, 2023
Just a quick mention that I’ve updated my instructions on how I configured my XMPP serverto its current status under Debian Bookworm.
And yes, it took me just a bit of time, we release when we’re ready here :D
like this
reshared this
TIL that dogs, cats and rabbits can visit most people in some nearby hospitals, as long as they have a vet certificate and permission is asked two working days in advance.
(source and the full details in Italian:
asst-settelaghi.it/documents/4… )
Now, what I was looking for on the hospital website was where the covid and flu vaccines are being done, and they don't seem to tell, but LOOK! KITTENS!
reshared this
TIL che cani, gatti e conigli possono visitare la maggior parte dei pazienti in alcuni ospedali, purché ci sia un certificato del veterinario e si chieda l'autorizzazione due giorni lavorativi prima.
asst-settelaghi.it/documents/4…
Ora, io ero sul sito dell'ospedale a cercare dove sia il centro vaccinale per i vaccini covid / influenza, e non sembra che lo dicano, ma GATTINI!
reshared this
TIL: using an hot air station (the soldering kind) to heat #sealingWax works just fine, is not messy, doesn't require a table mostly free of burnable material, and can also help fixing mishaps like not having left enough wax on the paper by reheating it.
using an open flame is still much better for the whole ritual of sealing #letters, however.
but it's nice knowing that I have the two options.
reshared this
TIL: usare una stazione ad aria calda (quelle per saldare elettronica) per scaldare la #ceralacca funziona, non fa casini in giro, non richiede un tavolo libero da materiale infiammabile e aiuta anche nel caso in cui non si sia messa abbastanza ceralacca sulla carta, dato che permette di riscaldarla.
usare una fiamma però funziona molto meglio per l'esperienza del rituale di chiusura delle #lettere, però.
ma è bello sapere di avere entrambe le opzioni.
reshared this
@zarel uhm, no, ci ho provato così, nel modo ignorante.
solo fortuna? potrebbe
farò qualche altra prova in futuro. (questa volta la stazione era impostata sui 120°C, magari è quello che influisce)
Elena ``of Valhalla'' likes this.
@zarel ah, era cera sul bastoncino o quella in grani da sciogliere nel cucchiaio apposta?
la mia era bastoncino

Elena ``of Valhalla'' likes this.
ho visto questa qualche giorno fa e - con letteralmente nessuna ragione MAI per sigillare lettere - sono stato tentato di comprarla immediatamente. Il ricordo dell'odore della ceralacca mi è caro.
modulor.de/it/pistola-per-cera…
Acquistare Pistola per cera sigillante Herbin online | Modulor
Acquistare Pistola per cera sigillante Herbin online a Modulor. ✓ Trasporto Più Velocemodulor.de
@pgcd fatto bene a non comprarla, quella è fondamentalmente colla a caldo, molto meglio la ceralacca originale :D
nessuna ragione per sigillare lettere? una qualche scusa si trova, no? basta un po' di impegno :D
_credo_ (senza prove) che i cilindri siano di ceralacca o qualcosa di molto simile, almeno all'aspetto. La tentazione però era scollegata e più dovuta al fatto che sono un cartolerista compulsivo =)
Trovare scuse, invece, non sarebbe un grosso problema se almeno scrivessi una lettera ogni anno, ecco...
@pgcd conosci InCoWriMo? è una scusa per mandare ben 28 lettere (quest'anno 29), così, senza avere particolare motivo per farlo :D
(ma sì, ammetto che ultimamente inviare lettere non è proprio tra le priorità più alte della maggior parte delle persone)
Elena ``of Valhalla'' likes this.
@Kermode my partner is looking around with (rightful) despair at the amount of crafting tools and supplies that are around the house :D
in my defense the hot air station is his, not mine. but when he mentioned wanting to buy it I went in full enabler mode and encouraged him, and planned to use it too :D
PDF planners 2024
Posted on November 22, 2023
A few years ago I wrote a bit of code to generate a custom printable planner, precisely to my taste. And then I showed the result to other people, and added a few variants for their own tastes.
And I’ve just generated the first 2024 file (yes, this year I’m late with the printing and binding), and realized that it may be worth posting all the variants on this blog, in case somebody else is interested in using them.
The files with -book
in the name have been imposed on A4 paper for a 16 pages signature. All of the fonts have been converted to paths, for ease of printing (yes, this means that customizing the font requires running the script, sorry).
A few planners in English:
- daily-A5-ruled-en.pdf daily-A5-ruled-en-book.pdf ruled daily pages, A5, English
- daily-A5-graph-en.pdf daily-A5-graph-en-book.pdf 4 mm graph daily pages, A5, English
- daily-A5-points4mm-en.pdf daily-A5-points4mm-en-book.pdf 4 mm graph daily pages, A5, English
- daily-A6-en.pdf daily-A6-en-book.pdf blank daily pages, A6, English
- week_on_two_pages-A6-en.pdf week_on_two_pages-A6-en-book.pdf weekly planer, A6, English
- month-A6-plain-en.pdf month-A6-plain-en-book.pdf monthly planner, A6, English
The same planners, in Italian:
- daily-A5-ruled-it.pdf daily-A5-ruled-it-book.pdf ruled daily pages, A5, Italian
- daily-A5-graph-it.pdf daily-A5-graph-it-book.pdf 4 mm graph daily pages, A5, Italian
- daily-A5-points4mm-it.pdf daily-A5-points4mm-it-book.pdf 4 mm graph daily pages, A5, Italian
- daily-A6-it.pdf daily-A6-it-book.pdf blank daily pages, A6, Italian
- week_on_two_pages-A6-it.pdf week_on_two_pages-A6-it-book.pdf weekly planner, A6, Italian
- month-A6-plain-it.pdf month-A6-plain-it-book.pdf monthly planner, A6, Italian
And finally a monthly planner with ephemerids for the town of Como (I mean, everybody everywhere needs one of those, right?); here the --book
files are impressed for a 3 sheet (12 pages) signature.
- month-A6-en.pdf month-A6-en-book.pdf monthly planner, A6, English
- month-A6-it.pdf month-A6-it-book.pdf monthly planner, A6, Italian
I hereby release all the PDFs linked in this blog post under the CC0 license.
I’ve just realized that the git repository linked above does not have licensing information, but I’m not sure what’s the right thing to do, since it’s mostly a dump of unsupported works-for-me code, but if you need it for something (that is compatible with its unsupported status) other than running it for personal use (for which afaik there is an implicit license) let me know and I’ll push “decide on a license” higher on the stack of things to do :D
reshared this
labrador.oblomov.eu/planner/
like this
@matz ho fatto una verifica veloce: se salvi come PDF da Vivaldi assicurati che in “More settings" sia impostata la carta giusta (da me sulla stampante seleziona A4 ma sul PDF seleziona Letter) e che i margini non siano a None (che è il default). Altrimenti la riga di credits finisce nell'area non stampabile quando poi stampi il PDF
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
#Wearable electronics projects are a recent thing, right? you need LEDs and lightweight batteries and microcontrollers and all of those things, right?
TIL:
en.wikipedia.org/wiki/Electric…
no, I don't have a new project. I don't have a use for an evening dress. And a Worth gown is not something that can be reproduced easily or cheaply.
L'#elettronicaIndossabile è una cosa recente, giusto? Per farla servono LED, batterie leggere, microcontrollori e tutto quanto, giusto?
TIL: en.wikipedia.org/wiki/Electric…
no, non ho un nuovo progetto. non mi serve un abito da sera, non saprei cosa farmene. E un abito di Worth non è qualcosa che si riproduca facilmente o in modo economico.
Rolery reshared this.
Milan, 1824. 4 pages of coins in circulation and their values in what I believe are lombardo-venetian lire (decimal) and an older non-decimalized system whose name I don't know. Of course the values of each coins have clean, round numbers such as 13.50 or 1.65
Why am I suddenly thinking of the neatly decimal currency (1 gold coin = 10 silver = 100 copper) of many #RPG games? :D
like this
reshared this
Milano, 1824. 4 pagine di monete in circolazione e i loro valori in quelle che credo siano lire del lombardo-veneto (decimali) e un altro sistema di cui non conosco il nome, non decimale. Ovviamente i valori delle monete sono delle belle cifre tonde come 13.50 o 1.65.
Perché improvvisamente mi vengono in mente i sistemi di monete dei #GdR belli puliti in cui 1 moneta d'oro = 10 monete d'argento = 100 monete di rame? :D
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
It's been a while from my last post on behalf of the Department of Unnecessary Projects #DepUnPr
So here is the "UEFI bootable slide show"
An UEFI executable that load tga uncompressed images from disk and display them as a slideshow in loop.
for when you feel the urge to show some photos and you can't wait for a full os to boot up.
(thanks to @Elena ``of Valhalla'' for inspiring this thing.)
like this
reshared this
that hood made of just squares and rectangles, vaguely inspired by the Skjoldehamn hood (but assembled from different pieces) that has remained on my WIP pile for more than a year because I got the side of the pieces completely wrong?
On Friday I've cut new fabric, and now I'm halfway through the hem, and then it will be finished! And it fits!
(now, the next step of the Project is going to take a lot more time before I even start thinking about doing it, but the (combed?) top (yes, top. not fabric, not yarn) is still in the Stash, not around the house somewhere not really protected from dust)
Confirmed: they have found the mummy of Marge Simpson (depicted on the sarcophagus), and it's from the New Kingdom.
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
Piecepack and postcard boxes
Posted on November 4, 2023
Thanks to All Saints’ Day, I’ve just had a 5 days weekend. One of those days I woke up and decided I absolutely needed a cartonnage box for the cardboard and linocut piecepack I’ve been working on for quite some time.
I started drawing a plan with measures before breakfast, then decided to change some important details, restarted from scratch, did a quick dig through the bookbinding materials and settled on 2 mm cardboard for the structure, black fabric-like paper for the outside and a scrap of paper with a manuscript print for the inside.
Then we had the only day with no rain among the five, so some time was spent doing things outside, but on the next day I quickly finished two boxes, at two different heights.
The weather situation also meant that while I managed to take passable pictures of the first stages of the box making in natural light, the last few stages required some creative artificial lightning, even if it wasn’t that late in the evening. I need to build1 myself a light box.
And then decided that since they are C6 sized, they also work well for postcards or for other A6 pieces of paper, so I will probably need to make another one when the piecepack set will be finally finished.
The original plan was to use a linocut of the piecepack suites as the front cover; I don’t currently have one ready, but will make it while printing the rest of the piecepack set. One day :D
One of the boxes was temporarily used for the plastic piecepack I got with the book, and that one works well, but since it’s a set with standard suites I think I will want to make another box, using some of the paper with fleur-de-lis that I saw in the stash.
I’ve also started to write detailed instructions: I will publish them as soon as they are ready, and then either update this post, or they will be mentioned in an additional post if I will have already made more boxes in the meanwhile.
- you don’t really expect me to buy one, right? :D↩︎
Thanks to a friend who gave me the idea, I've taken this:
saved it as ``hit🗞 .rst
``, run the command ``rst2man hit🗞.rst | man -l -
`` and I can indeed confirm that #manpages have no issue with #unicode and emoji (at least if your terminal is configured to show them).
(the pastebin urls will self-destruct in a month; I may delete this post at that time, if I remember about it)
reshared this
se qualcuno cerca casa (da aquistare) a Varese, sono miei parenti.
Posso confermare che la zona è ottima per arrivare in un bel po' di posti a piedi (ospedali, centro, stazioni)
ossolaimmobiliare.it/it/vendit…
Varese, zona Ospedali
in piccola palazzina di sole sei unità immobiliari, ampio Quadrilocale recentemente ristrutturato, composto da ingresso, soggiorno con balcone, cucina...ossolaimmobiliare.it
like this
reshared this
update : #bugReport
upss, this was BS!
I missed the fact that simply ticking the boost button the boost get's "untoggled" and their for deleted,
sry!
Anyway, do you plan to create a
bugreport profile or something like that on: toot.fedilab.app
Also, have you thought about pinning a bug report and/or feature request template on your profile like for example:
tupambae.org/profile/admin
Dear #historyBounding people,
I still have about half of the red fabric I've used for the shirt, and it may be just enough to make myself a short dress using the pattern I've used for the princess petticoat.
It will have to be shorter, maybe even knee length, and I'm quite sure that there won't be enough for the ruffle, nor for sleeves (or at most they will be really short sleeves), but there may be some fringe that I've accidentally bought in the past when it assaulted me from the haberdashery display.
I have to, right? :D
Luca Sironi likes this.
@Elikorokoros non garantisco niente sulla tempestività, ma ci sarà di sicuro un post sul blog (che arriva anche qui sul fediverso) con dovizia di documentazione fotografica :)
se non fossi orrendamente pigra e/o se avessi un cellulare che fa le foto inizierei già a farne qualcuna, ma al momento non si vede ancora molto :)
@kamikat I've done the first seam and it didn't react in an horribly bad way.
I'll wait until I've finished all of the machine seams before claiming that it's working, however :D
Forgotten Yeast Bread or Pan Sbagliato
Posted on October 29, 2023
I’ve made it again. And again. And a few more times, and now it has an official household name, “Pan Sbagliato”, or “Wrong Bread”.
And this is the procedure I’ve mostly settled on; starting on the day before (here called Saturday) and baking it so that it’s ready for lunch time (on what here is called Sunday).
Saturday: around 13:00
In a bowl, mix together and work well:
- 250 g water;
- 400 g flour;
- 8 g salt;
cover to rise.
Saturday: around 18:00
In a small bowl, mix together:
- 2-3 g yeast;
- 10 g water;
- 10 g flour.
Saturday: around 21:00
In the bowl with the original dough, add the contents of the small bowl plus:
- 100 g flour;
- 100 g water;
and work well; cover to rise overnight.
Sunday: around 8:00
Pour the dough on a lined oven tray, leave in the cold oven to rise.
Sunday: around 11:00
Remove the tray from the oven, preheat the oven to 240°C, bake for 10 minutes, then lower the temperature to 160°C and bake for 20 more minutes.Waiting until it has cooled down a bit will make it easier to cut, but is not strictly necessary.
I’ve had up to a couple of hours variations in the times listed, with no ill effects.
Some of you may remember that last year I have been #handsewing a shirt in red wool, but by the time I've mostly¹ finished it it was already too warm to be able to wear it significantly.
At least, the Sensible Season seems to have started, and I can wear it!
There will be a blog post. At some unknown time in the future.
¹ it does need a few detachable collar and cuffs variants, to style it a bit differently, but those don't prevent me from wearing the shirt as is.
like this
reshared this
quoteposting to add a Content Wrapper:
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
Sai reshared this.
reshared this
Wooops, apparently I've been writting in the Void for a couple of days, except that the Void was carefully storing everything I had written to be ready to send it to the right recipients as soon as asked.
Sorry for the flood :D
like this
Oblomov reshared this.
reshared this
Il termine corretto è "crocini di registro" per quelli che servono per centrare i colori (nell'immagine di esempio NON sono centrati!) e "crocini di taglio" per quelli per tagliare.
Elena ``of Valhalla'' likes this.
Waking up thought of this morning¹:
“Higher than the sun” describe the earth every year for a time centered on December-ish when the sun is in Sagittarius² and thus between us and the center of the galaxy, right?
¹ actually, it was still the middle of the night, I woke up briefly and went back to sleep
² wait, while writing this I've just been reminded of the precession of the equinoxes, so it's actually centered in january-ish
Pensiero al risveglio di stamattina¹:
“più in alto del sole” descrive la terra ogni anno per un periodo di tempo centrato più o meno su dicembre quando il sole è in sagittario² e quindi tra di noi e il centro della galassia, giusto?
¹ in realtà di quando mi sono svegliata brevemente che era ancora notte fonda, per poi tornare a dormire
² no, mentre scrivevo mi son ricordata della precessione degli equinozi, quindi centrato da qualche parte attorno a gennaio o giù di lì
Pantographia; containing accurate copies of all the known alphabets in the world; together with an English explanation of the peculiar force or power of each letter: to which are added, specimens of all well-authenticated oral languages. Forming a compreh
Place of publication within ornamental deviceInternet Archive
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
@Fabio non che io l'abbia letta per intero (ancora :D ), ho fatto passare un po' di pagine.
forse qualche affermazione corretta la fa. forse :D
@Fabio e non glie ne si può fare una colpa, eh.
è più una considerazione su come faccia impressione quanto certe cose di linguistica che oggi sembrano universalmente note e scontate siano scoperte relativamente recenti
/me, puts away a pair of linen detachable cuffs, sees her cozy, warm, flannel 1880s shirt.
is it winter yet? and yet? and yet? and…
Oblomov reshared this.
* ripone nell'armadio un paio di polsini di lino separati, vede la camicia di flanella morbida e calda in stile 1880.
è arrivato l'inverno? eh? eh? e adesso, è arrivato?
reshared this
25.5°C in officina.
Col ventilatore puntato in faccia si sta abbastanza bene.
@Oblomov @Rag. Gustavino Bevilacqua alla fine di agosto non c'è un'occasione “ufficiale” per andare in giro in costume (non che io abbia piani quest'anno di andare a Lucca, ma se volessi andarci, dovrei preoccuparmi di gestire le temperature col costume, e io non ci andrei col costume da uomo nudo :D )
quindi evidentemente agosto e ottobre non sono la stessa cosa!
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
@Kermode that's probably¹ lower than I've ever experienced in my life :D
¹ I've had exactly one experience of -18°C, so maybe on that night I've also met a -19°C, hence the probably
si parlava di treni storici, c'è un viaggio questo weekend (però questo sarà elettrico, non a vapore)
sbarrax aka Marco Frattola reshared this.
reshared this
/me, playing a game of 0ad and looking at the random factions: “oh, it's civil war between Syrians, and my Syrian allies have asked the help of the Roman empire against the yellow Syrians”
@Diego Roversi “fools”
/me, looking and how my ally still has more or less their initial corner of the map, while my territory has been enlarged significantly “you're not wrong”
barfly reshared this.
Elena ``of Valhalla''
in reply to Elena ``of Valhalla'' • •rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
Elena ``of Valhalla''
in reply to Elena ``of Valhalla'' • •sta bene. abbraccia. supporta.
me è contenta.
Elena ``of Valhalla''
in reply to Elena ``of Valhalla'' • •finito!
ok, quasi. devo fare ancora i ricami che tengono ferme le stecche, ma quelli possono aspettare dopo che l'ho indossato un po' di volte.
#corsetto
like this
semprelasolitaLaura likes this.
❄️ freezr ❄️
in reply to Elena ``of Valhalla'' • • •Elena ``of Valhalla''
in reply to ❄️ freezr ❄️ • •rag. Gustavino Bevilacqua
in reply to Elena ``of Valhalla'' • • •Elena ``of Valhalla''
in reply to rag. Gustavino Bevilacqua • •@Rag. Gustavino Bevilacqua In questo corsetto ci sono stecche piatte di acciaio da circa 10 mm attorno alla chiusura dietro (che non si vede nella foto) e stecche a spirale sempre da 10-11 mm in tutte le altre canaline.
tipo neheleniapatterns.com/produkt/… e neheleniapatterns.com/produkt/… ma più largo (non mi pare di averle prese su questo sito, sicuramente non quelle a spirale, ma sospetto che alla fine arrivino tutte dalla stessa ditta da qualche parte in germania :D )
avrebbe funzionato altrettanto bene anche con stecche più sottili, ma a) ne avevo in abbondanza di questa misura b) danno una bella sensazione.
rag. Gustavino Bevilacqua
in reply to Elena ``of Valhalla'' • • •Elena ``of Valhalla''
in reply to rag. Gustavino Bevilacqua • •rag. Gustavino Bevilacqua
in reply to Elena ``of Valhalla'' • • •Dai un'occhiata all'acciaio armonico di McMaster-Carr: è caro ma serve per sapere cosa si potrebbe trovare.
mcmaster.com/products/spring-s…
McMaster-Carr
www.mcmaster.comElena ``of Valhalla'' likes this.
Elena ``of Valhalla''
in reply to rag. Gustavino Bevilacqua • •rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
Elena ``of Valhalla''
in reply to Elena ``of Valhalla'' • •rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
Vi 💙
in reply to Elena ``of Valhalla'' • • •Elena ``of Valhalla'' likes this.
Elena ``of Valhalla''
in reply to Elena ``of Valhalla'' • •it fits. it hugs. it supports.
me happy :D
Elena ``of Valhalla''
in reply to Elena ``of Valhalla'' • •it's done!
ok, almost. I need to floss it, but that can wait until I've worn it a few times.
#corset #corsetmaking
rag. Gustavino Bevilacqua reshared this.
Elena ``of Valhalla''
Unknown parent • •Elena ``of Valhalla''
Unknown parent • •